> بایگانی مهر ۱۳۹۴ :: هفت چین

هفت چین

گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد؟ چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست؟

گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد؟ چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست؟

هفت چین

* این تارنما بیشتر به مطالب آموزشی - علمی می پردازد*
***

"کنون ای خردمند وصف خرد / بدین جایگه گفتن اندرخورد
کنون تا چه داری بیار از خرد / که گوش نیوشنده زو برخورد
خرد بهتر از هر چه ایزد بداد / ستایش خرد را به از راه داد
خرد رهنمای و خرد دلگشای / خرد دست گیرد به هر دو سرای ....

سه پاس تو چشم است وگوش و زبان /کزین سه رسد نیک و بد بی‌گمان "


>
کلمات کلیدی

آشنایی کوتاهی با ویژگی های شخصیتی

ریشه های تاریخی ضرب المثل های فارسی

"تیپ چهار"انیاگرام

سه"انیاگرام

"تیپ

"تیپ دو"انیاگرام

گونه های مختلف شخصیتی "تیپ یک انیاگرام

"تیپ یک "انیاگرام

کلیات انیاگرام و عناوین نه گانه گونه های شخصیتی انسان ها

(شخصیت شناسی با روش انیاگرام)

جایگزین های تلگرام را بهتر بشناسید!

بهترین مرورگرهای اینترنت در سال 2017

هفت چین

چگونه یک کامپیوتر را با کامپیوتر خود مدیریت کنیم

چگونه متوجه شویم که کامپیوتر ما کنترل و جاسوسی می شود ؟

شناسایی مودم های وای فای هک شده

روش

میکروتیک چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

سرعت و اطمینان با هارد دیسک SSD؛ مزایا و معایب SSD

۶ روش موثر که عمر باتری لپ‌تاپ شما را زیاد می‌کند

با یک کلیک دسکتاپ خود را قفل کنید

رهبری آموزشی و مدیریت تاثیر گذار در مدارس

یک آموزش و پرورش کارآمد و تاثیر گذار چه ویژگی های باید داشته باشد ؟

چگونه نو جوانان را مسئولیت پذیر کنیم

مسئولیت پذیری وتاثیر مثبت آن برزندگی فردی و وظایف اجتمایی

راز موفقیت آموزش و پرورش ژاپن

نقش آموزش و پرورش در ایجاد احترام به خرد جمعی ت(فکر مشارکتی)

راه حل مشکل وای فای Limited در ویندوز ۸ چیست؟

نکات مهم در زمینه ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدائی

نگاهی به تفاوت‌های ویندوز ۳۲ و ۶۴ بیتی

آخرین نظرات
  • ۱۸ آبان ۹۵، ۲۱:۴۷ - http://creditospersonales.tech/prestamos-hipotecarios-para-refaccion-de-vivienda.html
    was für eine schöne ...

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

                                             به جای مقدمه
در سه دهه ی گذشته، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، با فراز و نشیب های فراوانی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی مواجه بوده اند. در رویارویی با بسیاری از چالش های بالقوه ی آینده، سیستم آموزشی به عنوان سرمایه ای ضروری در تلاش برای تحقق یافتن اهداف مربوط به توسعه، تلقی می گردد و مهم ترین ابزار موجود برای پیشبرد و واقعیت بخشیدن به آرمان های هر ملت می باشد.
در سپیده دم قرن جدید چشم انداز آن حزن و امید را بر می انگیزد، لازم است همه ی انسان ها مسوولانه به اهداف و ابزار تعلیم و تربیت توجه کنند. چالش های بزرگ در تمامی ابعاد وسیع جامعه، چشم اندازی از ضرورت نو شدن، احیاء و ابداع را به ما نشان می دهد. چگونه ممکن است این چالش های بزرگ، توجه سیاستگزاری های آموزشی را جلب نکند؟
برای رسیدن به این هدف، باید به تنش های اصلی روبرو شویم و بر آنان فائق آییم، تنش میان جوامع جهانی و محلی، تنش های همگانی و فردی، تنش میان سنت و تجدد، تنش میان ملاحظات دراز مدت و کوتاه مدت و بالاخره تنش میان توسعه ی فوق العاده ی دانش و ظرفیت تطابق بشر با آن و در نهایت، عامل همیشگی دیگر، تنش میان معنویات و مادیات است که غالباً جهان بدون شناخت آن آرزوی دستیابی به آرمان ها و ارزش ها که ((اخلاق)) نام دارد را در سر می پروراند.
در این جا وظیفه ی متعالی سیستم آموزشی و اهمیت جایگاه آن مشهود و مشخص می گردد
و این گفته اغراق نیست که بقای انسان ها به اجرای این وظیفه، بستگی دارد.
رسالت آموزش و پرورش، توان بخشیدن به فرد فرد انسان ها در جهت توسعه ی کامل استعدادهای خود و نیز شناخت توانمندی های خلاق خود است و این هدف از سایر اهداف متعالی تر می باشد. حصول این هدف هر چند دشوار و طولانی است، اما سهمی ضروری در جهت جستجوی جهانی عادلانه تر و بهتر برای زیستن به شمار می رود. این امر زمانی تحقق خواهد یافت که همه چیز سر جای خود قرار گیرد.
بهره گیری صحیح از سیاست های اصلاحی به دور از هر گونه افراط و تفریط و یا تعصب کورکورانه می تواند دگرگونی های مثبتی را در سیستم آموزشی ایجاد کند. کوشش در جهت اصلاحات آموزش و پرورش، مشروط بر ایجاد هماهنگی و تجانس در لایه های مختلف نظام آموزش، قرین با توفیق خواهد بود. در این راستا، قبل از هر گونه اقدامی ضرورت دارد که ویژگی های آموزش و پرورش کارآمد مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

نیم نگاهی به برنامه ریزی آموزشی                                         

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۰۲:۳۷
علی نیک خواه

کمال مطلوب در دوران نوجوانی اینست که در مرحله رشد و نمو مسئولیت هایی را به عهده بگیرد تا در دوران بزرگسالی فرد کامل و خودساخته ای شود. دانستن این که چگونه و تا چه حد باید به نوجوان حس مسئولیت پذیری داد، یکی از مهمترین وظایف پدران و مادران ومعلمان است. نوجوان شما برای بدست آوردن اعتماد بنفس باید در زمینه مسئولیت پذیری تمرین کند و از این راه به خواسته هایش پی خواهد برد. این تمرینها زیربنای بزرگسالی او را استحکام می بخشد.

فرزندتان در دوران کودکی یاد می گیرد به شما اعتماد کند . حالا قضیه برعکس است او می خواهد بفهمد که شما تا چه حد به او اعتماد دارید. با مسائلی مثل واگذاری مسئولیت حس اعتماد خود را نسبت به فرزندتان به اثبات برسانید. (جودی فورد-ص١٨٢)
وقتی همه کارها را شما انجام می دهید به نوجوانتان بیشتر خوش می گذرد. اگر مسئولیت کارها را به عهده گرفته اید، خسته می شوید و نوجوان خود را متهم به تنبلی و غیر مسئول بودن می کنید . شیوه بزرگ کردن فرزند که منجر به فدا شدن پدر و مادر شود هیچ نتیجه ای ندارد مگر خستگی و عصبانیت مفرط پدر و مادر.وقتی شما نوجوانتان را تشویق کنید که در امور مهم و اساسی با شما همراهی کند ، برخورد میانتان به کمترین مقدار می رسد و بهتر می توانید حال یکدیگر را درک کنید. (همان-ص٤٣)

 راهکارهای نادرست :                                   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۰۲:۰۸
علی نیک خواه

 

یکی از ویژگی های انسان ها،مسئولیت پذیری است.بدون شک توجه به این موضوع در زندگی روزمره موجب نشاط و پویایی بیشتر در هرجامعه ای خواهد بود.
انسان موجودی اجتماعی است و به همین دلیل زندگی بدون تعامل با دیگران و احساس مسئولیت در قبال آنان دشوار خواهد بود.مسئولیت پذیری در قبال نقش های مختلفی که انسان می پذیرد موجب می شود تا در ایفای نقش خود با دقت بیشتری عمل کند.گرچه در این زمینه هر کس به اندازه وسع وتوانایی خود مسئول است.
مسئولیت پذیری موجب می شود تا:

- هر کس در قبال وظایف خود پاسخگو باشد.

- کیفیت ارائه خدمات و وظایف بیشتر شود.

- از زمان به درستی استفاده شود.

- رضایت شغلی بیشتر شود.

- پویایی و نشاط در میان افراد جامعه افزایش یابد.

- اعتماد به نفس افراد بالاتر رود.

- افراد احساس تنهایی نمی کنند.

- نظارت اجتماعی افزایش یابد.

- سرمایه انسانی تقویت شود.

- روحیه همکاری و تعاون در جامعه گسترش یابد.

- مشارکت اجتماعی افزایش یابد.

- سرمایه اجتماعی ارتقاء یابد.

- به سایر افراد خانواده و جامعه تسری پیدا کند.

- امنیت روانی افراد و جامعه را فراهم شود.

- افراد هدفمند زندگی کنند.

- روابط اجتماعی بهتری با دیگران داشته باشیم.

- اعتماد اجتماعی درجامعه بیشتر شود .

- برای حل مشکلات اقدام می کنند.

- رضایت درونی افراد افزایش می یابد.

- و ...

افراد مسئولیت پذیر دارای ویژگی هایی هستند که از جمله آنها:

مشارکت جو هستند.

انعطاف پذیر هستند.

به نظرات دیگران احترام می گذارند.

از تجربه دیگران استفاده می کنند.

در مقابل مجموعه و خانواده خود احساس تعلق دارند. و ...

با این امید که با افزایش مسئولیت پذیری، شاهد نشاط و شادابی بیشتر در جامعه باشیم.انشاءا...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۰۱:۴۵
علی نیک خواه

 

چکیده:

آموزش و پرورش، کلید فتح آینده است و از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسان های فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد. بنابراین ضرورت دارد برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی، معلمان و مسوولان آموزش و پرورش، الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانند دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان برای فعالیت در جامعه فردا پرورش دهند . در راستای این سیاست، شناسایی ویژگی های آموزش و پرورش کارآ و اثر بخش از اهمیت خاصی برخوردار است.
مقاله ی حاضر درصدد شناخت ابعادی از این ویژگی های مهم و ضروری می باشد. پس از ذکر مقدمه، نگاهی به وضعیت برنامه درسی ژاپن خواهیم داشت و مطالبی پیرامون برنامه ریزی و اهمیت آن نگاشته می شود، سپس گستره ی آموزش و پرورش نوین مورد بررسی قرار می گیرد و فرآیند جهانی شدن به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر مطرح می گردد.
در ادامه، آموزش و پرورش کارآمد( یعنی آموزش و پرورشی که کارآیی و اثر بخشی را درخود جمع کرده است) و تجارب کشور ژاپن مورد بررسی قرار می گیرد که بخش اعظم آن مربوط به نظام آموزشی کشور ژاپن می باشد. تمرکز زدایی در نظام آموزشی، مطلب بعدی مقاله است. سپس، جایگاه فراگیران در سیستم آموزشی و توجه به خلاقیت فراگیران مطرح می گردد. بررسی محیط های آموزشی، فناوری اطلاعات و توسعه ی منابع انسانی، قسمتهای انتهایی مطالب این نوشتار را تشکیل می دهند. در پایان نیز ، نسبت به جمع بندی و نتیجه گیری مطالب مذکور ، اقدام شده و بر اساس یافته های مندرج در مقاله ، به منظور تقویت و بهبود نظام آموزش و پرورش کشور، پیشنهاداتی مطرح می گردد.

 

مقدمه :       

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۲۳:۱۹
علی نیک خواه
نظام آموزشی باید در کنار آموزش های رسمی و کلاسیک و برنامه ریزی شده در زمینه مهارت های اجتماعی و نحوه مشارکت دانش آموزان به صورت عملی برنامه ریزی کند. دانش آموزان و جوانان زمانی مفید هستند که بتوانند مسائل اجتماع را از طریق ایفای نقش درست حل کنند. یکی از پدیده هایی که می تواند نقش جوانان را در حل مسائل جامعه کاربردی کند شکل گیری تفکر مشارکتی در آنان است. بنابراین نظام آموزشی با سازوکارهای زیر می تواند و باید به نهادی کردن تفکر مشارکتی کمک کند.
 
● دانش آموز محور بودن آموزش
تا زمانی که نظام آموزشی براساس ساختارهای متمرکز و تعریف شده عمل کند مشارکت شکل نمی گیرد. در نظام های آموزشی رسمی (متمرکز) همه تصمیمات و فرآیندها توسط نهادهای مشخص تعیین شده و جهت اجرا به معلم و دانش آموز ابلاغ می شود. تغییر ساختار آموزشی از برنامه محوری به دانش آموزمحوری سبب می شود دانش آموزان در تصمیماتی که مربوط به سرنوشت آنان است، شرکت کرده و حساسیت از خود نشان دهند. زمانی که دانش آموزان به لحاظ ساختاری، خود برنامه ریزی کنند از درون خود را وادار به اظهارنظر و ارائه پیشنهاد کرده و به تفکر واداشته اند.

به طور کلی دانش آموزمحور شدن در ابعاد زیر به نهادی شدن تفکر مشارکتی کمک می کند.
۱) دانش آموزان مولفه های برنامه ریزی را خود تعیین می کنند.
۲)نظرات یکدیگر را به راحتی کامل می کنند.
۳) همیاری شکل می گیرد.
۴)شخصیت افراد رشد یافته و متعادل می شود.
۵) باعث ایجاد احساساتی چون اعتماد به نفس، ارزشمند بودن، احساس قدرت، لیاقت، کفایت و مفید و موثر بودن در شخص می شود.
                                      
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۲۲:۵۸
علی نیک خواه
l>